Ofte stillede spørgsmål

Her kan du få svar på de ofte stillede spørgsmål, som vi får fra både vores nye og nuværende beboere. Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte os.

Nye beboere

Hvad er Borgmesterpladsen?

Borgmesterpladsen er et boligområde, som ligger på Knud Hansens Vej i Kolding. Området er kendt for sin gode placering og fornuftige priser på lejlighederne. Læs mere om området og lejlighederne her på siden.

Hvordan kan jeg komme ud at se lejligheden?

Du er meget velkommen til at sende os en besked via kontaktformularen nederst på siden, så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Hvad er depositum?
Depositum er et beløb svarende til tre måneders husleje, som du indbetaler til os, inden du overtager din nye lejlighed. Når du en dag fraflytter lejligheden, dækker dit depositum over de istandsættelser, vi skal lave, før de nye lejere kan flytte ind.
Hvilken stand overtager jeg lejligheden i?
Du overtager din lejlighed nyistandsat. Alt efter standen på lejligheden betyder det som minimum, at gulvene er blevet ordnet og væggene malet.
Hvor meget koster det at flytte ind?

Når du underskriver din lejekontrakt, indbetaler du samtidig første måneds husleje og depositum svarende til tre måneders husleje. Prisen afhænger derfor af, om du flytter ind i en 2-, 3- eller 4-værelses lejlighed. 

Hvad er aconto?
Aconto er et månedligt beløb, du betaler sammen med huslejen. Aconto dækker over udgifter til vand og varme. Beløbet er udregnet på baggrund af tidligere års forbrug i lejligheden. Dine reelle udgifter til vand og varme bliver opgjort en gang om året. Har du brugt mindre end det, du har betalt i aconto, får du penge tilbage. Har du til gengæld brugt mere i vand og varme, skal du betale penge tilbage.
Hvor længe må jeg bo i lejligheden?
Lejen er tidsubegrænset, så du må blive boende lige så længe, du vil. Nogle af vores beboere har boet her i mere end 20 år.
Skal jeg betale for el?
Du er selv ansvarlig for at tilmelde din nye lejlighed hos et elselskab. Du betaler derfor også for el direkte hos elselskabet.
Hvordan underskriver jeg lejekontrakten?

Vi sender lejekontrakten til din mail. Når du har læst kontrakten grundigt igennem, underskriver du den online med MitID.

Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål til lejeboligen?
Du er altid meget velkommen til at kontakte os via kontaktformularen nederst på siden.
Kan jeg få boligstøtte?
Du har mulighed for at søge boligstøtte til vores lejligheder. Hvorvidt du kan modtage boligstøtte, afhænger af dine indtægter og udgiften til huslejen. På borger.dk kan du teste, om du er berettiget til boligstøtte, og hvor meget du i så fald kan få.
Hvad er et indflytningssyn?
Når vi overleverer nøglerne til dit nye hjem til dig, laver vi samtidigt et indflytningssyn. Her gennemgår du sammen med viceværten lejligheden for eventuelle fejl og mangler. Alt efter størrelsen på fejlene og manglerne bliver de enten lavet hurtigst muligt, eller de bliver noteret i indflytningsrapporten, så du ikke kommer til at betale for dem, når du en dag skal flytte. Efter du er flyttet ind, har du 14 dage til at informere os om eventuelle yderlige fejl og mangler, du måske finder de første dage i din nye lejlighed.
Hvad koster en parkeringsplads?

Parkering er gratis for dig og dine gæster på Borgmesterpladsen.

Hvad er forskellene på JPS Ejendomme og Dansk Administrationscenter?

Vi ved, at det kan være forvirrende at kende forskel på JPS Ejendomme og Dansk Administrationscenter. Kort og godt ejer JPS Ejendomme lejlighederne på Borgmesterpladsen, mens Dansk Administrationscenter tager sig af den daglige drift af ejendommene. Det er derfor dem, du hører fra, når vi f.eks. sender information om nye tiltag i området. Læs mere om os.

Hvad er forskellen på JPS Ejendomme og JPS Germa?

Bygningerne på Borgmesterpladsen er ejet af firmaet JPS Germa. Det er derfor, du kan se denne virksomhed på din lejekontrakt. JPS Germa er en del af koncernen JPS Marselis, som på ejendomssiden bliver brandet under JPS Ejendomme

Beboere

Hvad kan jeg kontakte viceværten om?

Du skal kontakte viceværten, hvis det drejer sig om noget fysisk i ejendommen. Det kan være, hvis en pære er sprunget i opgangen, eller noget af inventaret er gået i stykker i din lejlighed. I din lejlighed kunne det f.eks. være at ovnen ikke virker, at der sprænger et vandrør, eller toilettet løber. Viceværten laver en vurdering af, om problemet er opstået i forbindelse med almindelig brug, eller om det er selvforskyldt. Er det almindelig slitage, hæfter vi naturligvis for reparationen. Er det derimod selvforskyldt som f.eks. et hul i døren, hæfter du selv for, at skaden bliver udbedret.

Vær opmærksom på, at du har pligt til at tage hånd om den indvendige vedligeholdelse, hvilket også omfatter rensning af afløb og skiftning af pakninger i vandhaner.

Hvornår skal jeg kontakte administratoren?

Administratoren er klar til at hjælpe dig med alle de henvendelser, der går ud over de fysiske rammer i ejendommen. Er noget gået i stykker, skal du i stedet for kontakte viceværten. Administratoren kan hjælpe dig, hvis du har spørgsmål til din husleje, varmeregning, parkeringskort osv.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg får akutte skader i lejligheden uden for viceværtens åbningstid?

Hvis der opstår akutte skader i lejligheden udenfor viceværtens åbningstid, skal du forsøge at ringe til viceværten alligevel. Er det ikke muligt, skal du som lejer vurdere om problemet kræver professionel håndtering, eller om det kan vente. Kræver det professionel hjælp, skal du kontakte en håndværker.

Du skal tage kontakt til viceværten igen hurtigst muligt inden for åbningstiden og orientere om hændelsen. Herefter vurderer kontoret og viceværten i fællesskab om situationen var akut, eller om det kunne vente til en hverdag.

 Vurderer vi at situationen ikke var akut, skal du selv betale for håndværkeren.

Hvordan undgår jeg fugtproblemer i min lejlighed?

Luften i din lejlighed kan hurtigt blive fugtig, når du f.eks. går i bad, laver mad og vander potteplanter, hvilket kan være årsagen til eventuelle fugtskader. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at lufte ud hver dag – og gerne flere gange i løbet af dagen. Hvis vinduerne dugger, er det et klart tegn på, at du skal lufte mere ud.

Sørg også for, at der er nogenlunde samme temperatur i alle rum, og at der ikke står møbler helt op ad ydervæggene. Kontakt din vicevært, hvis du er i tvivl, eller hvis du oplever fugtproblemer.

 

Hvordan fungerer vaskeriet?

Vi har fælles vaskeri med moderne maskiner i kælderen i hver bygning.  Vask og tørretumbling foregår med en vaskebrik. Du betaler over huslejen, og du kan bestille vasketider online.

 

Hvad gør jeg, hvis en nabo larmer?

Det kan være en svær balancegang at bo i et lejlighedskompleks: På den ene side skal alle have lov til at være der, på den anden side skal man ikke være til gene for sine naboer. Oplever du gang på gang, at din nabo lamer urimeligt meget, anbefaler vi, at du i første omgang forsøger at tage en snak med ham eller hende og se, om I ikke kan finde en løsning i fællesskab. Lykkes det ikke, er du velkommen til at kontakte os, så vi kan tale med beboeren. Vi vejleder dig herefter i, hvordan du skal forholde dig, hvis støjgenerne fortsætter.

 

Hvor finder jeg husordenen?

Fraflytning

Hvordan opsiger jeg min lejlighed?

Du kan opsige din lejlighed ved at sende en mail til administratoren.

Hvor lang er min opsigelse?

Opsigelsen på din lejlighed er tre måneder. Du skal dog være ude af lejligheden senest 14 dage før, din opsigelse udløber. Det er dig naturligvis fritstillet at fraflytte lejligheden, inden opsigelsesperioden er ovre. I så fald vil vi gøre vores bedste for at finde en ny lejer hurtigst muligt. Du hæfter dog for huslejen i hele opsigelsesperioden, hvis vi ikke finder en ny lejer, inden den udløber.

Hvad skal jeg være opmærksom på, når jeg skal flytte?

Du skal sørge for at gøre din lejlighed grundigt ren, inden du fraflytter. Det gælder også hårde hvidevarer som f.eks. ovn, mikrobølgeovn og køleskab. Tænk på det sådan, at du afleverer lejligheden i samme stand, som du selv overtog den, da du flyttede ind. Husk også at tømme dit kælderrum og at afmelde din el-aftale, internet og TV-abonnement. Vigtigst af alt skal du sørge for at melde din flytning på borger.dk.

Hvordan foregår et flyttesyn?

Du er velkommen til at kontakte os for at aftale en dag og et tidspunkt for flyttesyn. Gør du ikke det, kontakter vi dig, når dagen nærmer sig. Ved flyttesynet skal lejligheden og kælderrummet være tømt for alle ejendele. Sammen med dig gennemgår vi din lejlighed og noterer, hvad der skal istandsættes til den nye lejer. Vi udfylder en flyttesynsrapport, hvori du kan se, hvilke udgifter du skal betale for via dit indbetalte depositum.

Skal jeg selv opsige vand og varme?

Administratoren søger for at informere firmaet om, at du flytter. Varmemålefirmaet aflæser herefter dine forbrugsmålere for vand og varme.

Skal jeg selv opsige min el-aftale?

Du er selv ansvarlig for at framelde dig hos elselskabet. Alt efter deres set up kan det ske, at du selv skal aflæse måleren og indberette tallene.

Hvornår får jeg mit depositum tilbage?

Vi laver en flytteopgørelse, når vi har fået alle fakturaer fra håndværkerne på istandsættelsesarbejdet. Vi gør vores bedste for at lave flytteafregningen inden for 6-8 uger, efter lejligheden er blevet ledig.

Fandt du ikke det svar, du søgte?

Send os en besked, så vender vi tilbage hurtigst muligt.

Kontakt

Benny Gansler

Benny Gansler

Ejendomsfunktionær

Benny svarer gerne på dine spørgsmål. Send en besked til ham via kontaktformularen med dit spørgsmål.